home
 

Covid-CAO Colruyt

Op 27 november sloten we een nieuwe cao (collectieve arbeidsovereenkomst) betreffende Covid19 maatregelen voor het winkelpersoneel van Colruyt Group België
voor de periode 1/11/2020 – 30/06/2021

Het gaat over een budget van 500 euro dat we op sector niveau bekomen hebben. Het sectorakkoord diende omgezet te worden naar een bedrijfsakkoord. Er zijn een aantal financiële compensaties voorzien evenals een aantal veiligheidsmaatregelen.
Financieel:

Budget van 500 EUR: in maaltijdcheques en de publikaart
• recht op een verhoging van de patronale bijdrage van de maaltijdcheque met 2,46 euro per gewerkte dag in de periode van 1/11/2020 tot en met 30/06/2021. De maaltijdcheque is nu
6 EUR waard.

• Er werden een aantal functies gelijkgesteld aan het winkelpersoneel: medewerker diefstalpreventie winkel, parkingmanager, logistiek bediende verkoper en prijsopnemer.
• Eenmalige bijkomende oplading van 140 euro in de Publikaart. Deze oplading komt bovenop de gebruikelijke maandelijkse oplading van de bediende en wordt gestort half december 2020. Het plafond voor de Publikaart wordt opgetrokken van 500 euro tot 800 euro en dit verhoogde plafond blijft behouden tot 30/06/2021, zodat elke medewerker over een voldoende lange periode beschikt om de bijkomende oplading van 140 euro te besteden.

2 bijkomende verlofdagen:
-de eerste betaalde verlofdag werd collectief vastgelegd door de directie op 02/01/2021.
-Tweede verlofdag (te verwerven via 15 minuten extra recuperatie per gewerkte dag) met een maximum van 1 te bekomen verlofdag.
In de periode van 01/01/2021 tot en met 30/06/2021. De werknemer kan ervoor opteren om deze recuperatie op te nemen of te laten uitbetalen.

• Bijpassing bij tijdelijke werkloosheid covid-quarantaine. Voor de periode van 01/08/2020 tot en met 30/06/2021 heeft het winkelpersoneel recht op een aanvullende vergoeding van de werkgever bovenop de tijdelijke werkloosheidsuitkeringen in geval van tijdelijke werkloosheid overmacht wegens covid-quarantaine. (Mits overhandiging aan de werkgever van een attest dat de covidquarantaine staaft). De werkgever betaalt geen aanvulling in geval van tijdelijke werkloosheid of quarantaine naar aanleiding van verblijf in het buitenland in rode zone. De aanvullende vergoeding is een bijpassing tot 100% van het bruto belastbaar loon en dit berekend op basis van de uren tijdelijke werkloosheid en het loon aangegeven aan de RVA door de werkgever en maximum tot het loonplafond van de RVA.
• Maatregelen verruimd werkvenster: tijdens de periode van 14/12/2020 tot en met 31/12/2020 het winkelpersoneel van Colruyt Laagste Prijzen (CLP) op vrijwillige basis kan werken in een verruimd werkvenster dat het standaardvenster als volgt verruimt: maandag tot en met zaterdag: van 5u tot 23u.
• Recht op een toeslag van 50 % op het normale uurloon, voor de uren gepresteerd tussen 5 en 6 uur ’s morgens, voor de periode van 14/12/2020 tot en met 31/12/2020.

Veiligheid:
• Eén winkelkar per klant Conform het covid-sectorakkoord zal de werkgever tot 31/12/2020. Elke klant verplichten om met een winkelkar te winkelen en op die manier ook de instroom van klanten in de winkels beheren. Dit weliswaar met beperkte uitzonderingen: ouder met kind, klant met hulpbehoevende ouder en klant met gehandicapte partner/kind/ouder.
Dit is niet enkel een verplichting door het sectorakkoord. Dit is sinds 1 december ook een verplichting door het Ministerieel Besluit van 28 november 2020.

• Het teveel aan karren wordt op een afdoende wijze afgeschermd voor klanten. Het aantal karren per winkel word dusdanig beperkt. Het aantal beschikbare karretjes verschilt van winkel tot winkel. Dit aantal werd berekend met een vaste formule en is raadpleegbaar bij de gerant of regiomanger door de syndicaal afgevaardigde.
• De essentie van de veiligheidsmaatregelen voor de klant wordt op één affiche gezet, o.a. met duidelijke verwijzing naar de verplichting van één kar per klant.

• Er kan een medewerker aan de inkom geplaatst worden om de klantenstroom te controleren. De persoon aan de ingang van de winkel (interne medewerker of externe agent) wordt op de hoogte gebracht van het aantal karren in het filiaal. De rol en taken van de externe agent worden verduidelijkt via een document dat besproken wordt met de externe agent (oa. stop & go).

• Externe ontsmettingsdienst. Er is een checklist opgesteld voor de externe ontsmettingsdienst en deze wordt volledig uitgevoerd.

• De verantwoordelijke van de winkel zal aandachtig zijn voor het gebruik van Vario (tool voor registratie arbeidsongeval, EHBO interventie en incident) in geval van een eventuele agressie van een klant ten opzichte van een personeelslid.

• Extra CPBW: Er zal in december 2020 een extra CPBW voor de TBE Colruyt Laagste Prijzen plaatsvinden om de bijkomende veiligheidsmaatregelen in dit hoofdstuk te bespreken.

Nog niet gevonden wat je zoekt?

Zoek op een andere zoekterm of bezorg ons je vraag

 
 

Op zoek naar informatie?

Vind in één klik wat je zoekt.

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

 
 

 

 

© 2021 ACV Puls. Alle rechten voorbehouden.

Met de website www.pc202.be wil ACV Puls, de bediendevakbond van het ACV, op een toegankelijke manier informatie verspreiden onder het winkelpersoneel.

DisclaimerCookie Policy
Website by Shtick

Top